Tällaiseen kisaan ei voi vain lähteä takki auki, vaan viikon etappikisa vaatii sekä kuskeilta kisassa että taustajoukoilta suunnitelmallisuutta ja panostuksia. Lisäksi 

  1. Miten kisaan ilmoittautudaan?
  2. Miten kisapaikalle matkustetaan?
  3. Missä majoitutaan?
  4. Miten kuljetus hoidetaan?
  5. Miten huolto kisan aikana järjestetään?
  6. Miten ruokahuolto saadaan toimimaan?
  7. Miten reissu rahoitetaan?

Näitä kysymyksiä pohdimme ja olemme syksyn ja alkutalven aikana ratkoneet. Vaikka kisan järjestäjällä on tarjota näihin hyviä ratkaisuja, halusimme räätlöidä reissun omien tarpeidemme mukaan.

Halukkaita osallistujia tällaiseen kisaan on niin paljon, etteivät kaikki mahdu edes viivalle. Ilmoittautuessa on oltava nopea, koska paikat täyttyvät todella nopeasti. Meillä kävi onneksi hyvä onni, sillä pääsimme ilmoittautumaan järjestäjän yhteiskumppanin kiintiöpaikoille, joten käytännössä kisapaikka oli varma.

Reissu on kallis ja harrastajalla pääasiallinen rahoitusmalli on pulittaa omasta pussista koko potti. Olemme pyrkineet kattamaan kustannuksia mahdollisuuksien mukaan talkoohommilla ja etsimään sponsoreita, mutta tällaisessa taloussuhdanteessa firmojen sponsorirahat ovat tiukassa. Onneksi tukijoita on löytynyt muutama ja niistä tärkeimmät Rush, joka toimittaa Bio Racerin ajoasut sopuhintaan ja Polarilta saamme projektin ajaksi käyttöömme pyöräilytietokoneet. Squeezy puolestaan sponssaa meille urheilujuomat, energiageelit ja -patukat.

Onnistuneen kisan kannalta on tärkeää, että matkaan lähtee meidän neljän kuskin lisäksi huoltaja, joka kuskaa asuntoautoa, hoitaa kisan aikaisen huollon ja etappien jälkeen huolehtii ruokahuollosta ja tarpeen mukaan pyöristä. Asuntoauto ratkaisee niin kuljetus- kuin majoitusongelman. Tiivis viikko viiden miehen yksiössä on tulossa, mutta joukkue varmasti hitsautuu yhteen.

Käytännössä ruokaa tulee mussutettua koko ajan ja edellisten reissujen perusteella nälkä tulee heti, jos ei syö jatkuvasti. Päivän aikana tuleemussutettua varmasti geelejä ja hörpittyä urheilujuomaa, mutta ilalla kaksi lämmintä ateriaa ei takuulla ole liioittelua. Energiaa kuluu hurjasti, ja jotta välttää sippaamisen, on energia- ja nestehuolto oltava kunnossa.

Näistä tarinaa tarkemmin vielä tulevissa artikkeleissa.